Revolució Tonucci (Itàlia, 1941) creu que hem d'aprendre a escoltar els
nens i les nenes i construir una escola que ensenyi a viure i que sigui útil
per formar persones més felices. Per això, diu, cal fer una revolució educativa
THAÏS GUTIÉRREZ
Francesco Tonucci a la seu del Museu Blau, a Barcelona, on va impartir una
conferència. CRISTINA CALDERER
Fa 50 anys que es dedica a l'educació i explica, sense sorprendre's, que
encara aprèn coses. És assessor en matèria educativa del Museu de Ciències Naturals
de Barcelona i ha passat per la ciutat per fer una conferència al Museu Blau.
Com ha de ser una bona
escola?
Per ser bona ha de ser per a tothom, i actualment l'escola és obligatòria
però no és per a tothom. Després de les guerres mundials i de la dictadura
espanyola les democràcies van aconseguir un gran èxit garantint l'educació a
tots els ciutadans. Tots els nens i les nenes espanyols i italians van a escola
avui, i això és un gran resultat. Però l'escola que avui oferim a tots segueix
sent per a pocs.
Per què?
La revolució ha estat només formal. Seguim ensenyant els mateixos
continguts a nens a qui no han llegit mai a casa, que veuen hores i hores de
televisió... L'escola hauria de fer-se càrrec de les bases culturals, abans de
pensar en les disciplines. Hem de construir aquestes bases, perquè sense
tenir-les els nens no entendran res. El fracàs escolar és una conseqüència
d'això, d'una escola que no és per a ells.
Com es construeixen les bases?
Primer de tot pensant com està feta l'escola. És un lloc on tot just
entrar-hi caldria començar a pensar, a escoltar, a rebre inputs com la música,
per exemple. I hi hauria d'haver experiències que ara falten, com per exemple
la lectura. Jo sóc molt partidari de llegir en veu alta. No podem esperar que
els nens comencin a llegir si no tenen una experiència d'escoltar. L'escola
hauria de transmetre als nens el plaer de la lectura. I si llegeixen aprendran
i comprendran moltes coses.
Actualment els índexs de lectura no paren de
caure.
Perquè es proposa la lectura de la pitjor manera possible, que és desxifrar
lletres, i en canvi se'ls hauria d'oferir l'experiència d'escoltar.
Per tant, el rol del mestre hauria de ser
diferent de com és ara.
Sí. S'ha de canviar la manera de rebre els alumnes, i amb això vull dir que
els mestres, normalment, volen que els alumnes els escoltin. La proposta
alternativa és que el mestre adopti una actitud d'escoltar els alumnes, que els
materials de treball a l'escola siguin el que els alumnes portin amb ells, el
seu bagatge vital i cultural. El nostre sistema educatiu funciona pensant en el
nen petit com un ésser que no sap res i a partir dels sis anys es col·loquen
els aprenentatges importants que van arribant a mesura que els nens es fan
grans. Els mestres també funcionen així: els mestres d'infantil compten menys,
treballen més i cobren menys; això correspon a una idea antiga i falsa del
desenvolupament dels nens. Els mestres d'infantil haurien de cobrar més que els
d'universitat.
Cal tractar més bé els mestres.
Els nostres polítics no saben res de ciència i no tenen en compte que el
desenvolupament cerebral més important es dóna quan els nens són petits. Els
mestres de primària són els que estan fent la feina més important i alhora és
la que té més riscos, perquè els danys poden ser molt greus.
L'educació infantil és la més important de
totes?
Sí, ho diu la ciència. En el moment del naixement i en els primers anys de
vida és quan els nens aprenen les coses més importants. I això trastorna
totalment la relació que tenim amb els nens a l'escola. Si els veiem com éssers
buits els veiem com éssers iguals, i no ho són. Però si creiem que els nens són
éssers que saben coses ens qüestionarem si podem aprofitar tota aquesta riquesa
i posar-la en moviment perquè l'aprenentatge no sigui passar del desconegut al
conegut, sinó un passatge del que sabem al que sabem millor, aprofundint en les
coses.
Tot això es pot aplicar en aules amb més nens,
que és cap on anem?
Les aules haurien de desaparèixer, són una estructura artificial. L'escola
no hauria de tenir aules, sinó tallers i laboratoris, i els nens s'haurien de
moure i passar d'un lloc a un altre en funció dels seus interessos. Podria
haver-hi un espai per a la ciència, un per a la lectura, un per a la música, un
per a l'art. El tema del nombre de nens és un problema, és cert. Però és més
complicat tenir un nombre baix d'alumnes de la mateixa edat que no pas un
nombre alt d'alumnes de totes les edats. Aquest tema és clau. És necessari
barrejar-los, perquè a la vida la gent està barrejada per edats. El grup és
útil i interessant si és variat.
Quins dèficits tenim els adults educats en
aquest sistema que no tindríem si haguéssim estat educats d'acord amb aquesta
proposta?
El gran dèficit és que hem hagut
d'aprendre-ho tot després de l'escola, gairebé res del que vam aprendre allà va
resultar útil per viure. Cada un de nosaltres té un àmbit potencial
d'excel·lència. I el paper de l'educació hauria de ser buscar-lo,
identificar-lo, ajudar la persona a reconèixer-lo i valorar-lo, desenvolupar-lo
tant com sigui possible. Així les persones estarien satisfetes i serien
felices, i això és el que hauria de ser l'objectiu de tots els nostres
projectes de vida. Així també es més fàcil trobar feina, i en aquests moments és
molt important, perquè per als millors hi ha feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada