Vaells escriu:
La motivació és una qüestió de competència de motius.
El problema, doncs, no és de dèficit de motivació, sinó de manca d’atractiu de
l’oferta educativa, davant de l’excés de motivació dispersa. Cal que la
motivació s’orienti a aconseguir la seva activació en dues direccions: interès
per fer allò que els agrada i voluntat per fer allò que no els
agrada.
Per abordar la manca
de motivació pels estudis en l’adolescència, el primer que cal fer és entendre
que no hi ha adolescents o preadolescents desmotivats. Els adolescents estan
hipermotivats… per tot allò que els interessa i els serveix per aconseguir les
finalitats que persegueixen, segons la seva escala de valors. La motivació és
una qüestió de competència de motius. El problema, doncs, no és de dèficit de
motivació, sinó de manca d’atractiu de l’oferta educativa, davant de l’excés de
motivació dispersa.
És possible…?
La pregunta, doncs,
és la següent: com aconseguir que els adolescents, immersos dia i nit en una
voràgine de cants de sirena distractors i activitats disperses que xuclen el seu
temps i la seva ment, dediquin la seva atenció, el seu interès i el seu esforç a
l’estudi?
Una possibilitat
temptadora, però estèril i exculpatòria, és afirmar que el jovent d’avui dia
s’ha tornat irresponsable, immadur i acomodat; que el problema ens és aliè, i
que les causes i les solucions es troben lluny del nostre abast. Aquesta postura
ens instal·la en la passivitat, el desencantament i la lamentació
contínua.
El secret de l’educació
consisteix més a contagiar ganes que a transmetre
coneixements. Si els contagies ganes, poden cercar coneixements; però si només
els transmets coneixements, no poden cercar
ganes
Una altra
possibilitat, més reconfortant i proactiva, consisteix a preguntar-nos què podem
fer per millorar els índexs d’implicació en l’estudi. Certament, hi podem fer
molt. El secret de l’educació, especialment en nivells obligatoris com ara
l’educació secundària, consisteix més a contagiar ganes que a transmetre
coneixements. Si els contagies ganes, poden cercar coneixements; però si només
els transmets coneixements, no poden cercar ganes.
Tres competències, dues dianes, un
objectiu
Intenció, atenció,
contenció. Hi ha tres competències que tenen un pes notable en la motivació
escolar: intenció (actitud d’intentar-ho), atenció (capacitat de focalitzar els
nostres recursos en una concentració sostinguda i activa, a classe i a casa), i
contenció (capacitat de renúncia a elements de distracció). Totes tres es poden
entrenar; si no s’entrenen, s’atrofien, i una successió de classes amb l’alumnat
disponible durant hores és una oportunitat excel·lent per a fer-ho. Les classes,
doncs, haurien de ser (i la majoria ho són) plataformes d’enfortiment d’aquestes
tres competències relacionades amb l’activació vers l’estudi, tenint en compte
que els esforços del professorat en aquest sentit no haurien de ser aïllats,
successius i dispersos, sinó confluents, influents i persistents, per tal
d’aconseguir contrarestar la força de la resta d’estímuls i
influències.
Interès i voluntat.
Cal que la motivació s’orienti a aconseguir la seva activació en dues
direccions: interès per fer allò que els agrada i voluntat per fer allò que no
els agrada. Les dianes preferents del professorat haurien de ser despertar
l’interès (tot seleccionant continguts interessants i podant continguts
superflus perquè tinguin cabuda els temes que els engresquin) i enfortir la
voluntat (mitjançant l’entrenament constant a base de reptes i d’hàbits cada cop
més autònoms, i la preparació en superació d’obstacles i
adversitats).
tots dos a Graó.
Aquest article pertany al núm. 1 de Dotze18, gener 2013.
Aquest article pertany al núm. 1 de Dotze18, gener 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada