29 de novembre del 2014

Raül i Rosa, dos estels de la mateixa constel·lació

Albert Guiu amb Raül i Rosa tanca la trilogia que havia iniciat amb Els Versos de la prostituta i havia continuat amb De la mà de la filla. Raül i Rosa parteix com en les altres dos obres poètiques de la veu dels protagonistes, és a dir, el poeta es posa a la pell dels seus personatges i són ells que parlen a través del seu autor.

M'agrada quan en el pròleg explicatiu que fa el mateix autor, la subtitula "dos estels de la mateixa constel·lació". I és que la història d'aquest poemari és corprenedora. Guiu va treballar durant dos cursos en un centre de discapacitats, allí va conèixer els protagonistes del seu poemari, dos joves discapacitats: Raül "Era un nen dins el cos d'un home de vint-i-dos anys" i Rosa, coixa "Gitana de caràcter passional [...] Era el cervell de la parella, i el neguit de viure més ferm i instintiu en tots els sentits que jo hagi conegut mai. [...] Rosa era vida, una heroïna de la vida."

I el llibre reflecteix amb les veus poètiques de Rosa i Raül l'amor que viuen, de com es necessiten i com s'estimen. Guiu, testimoni d'aquell amor, roba aquestes veus interiors i les converteix en un llibre de poemes, ple de sensibilitat i amor per aquelles dos persones amb qui va compartir estones i  va poder observar aquell paisatge que anaven pintant de desig i amor.


RAÜL

L'altra nit,
mentre enjogassats
i entre renills
eixelebrats de plaer,
trotàvem l'espai
de les nostres carns
quin lloc tan especial
és aquell estret paradís
on l'única forma
de capir-hi
és tu damunt meu,
vaig pensar:
he de donar-li les gràcies.

ROSA

El meu caràcter sols amb tu
sap manifestar-se tempesta agra
quan estic enfadada amb el món,
perquè, hipòcritament, et sé lleial,
i sempre m'estimes en dolç.

Recordo aquella nit,
no n'oblido cap,
també et dono les gràcies
per cercar-me amb la veu
i trobar-me amb el cos
en aquell paradís estret,
on amb redundància
d'acordions febrils,
s'escolten gairebé totes les nits
els nostre dos noms.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada